Spindelfobi

Är det så att jag lider av detta?

Jag kom nyss in i köket för att se vad klockan var. I ögonvrån såg jag en svart prick i taket övanför klockan, och tittade automatiskt dit. Till min fasa såg jag ju att det var en spindel. Håret reste sig på mina armar, och jag stod som förstelnad! När spindeln började röra sig till ovanför köksbordet sprang jag iväg.
Jag som skulle äta frukost!
När jag kom tillbaka till köksdörren för att se vart den var, var den borta!!! Jag ville gråta!
När jag tittade igen såg jag att den hängde ca 20 cm ovanför köksbordet! Jag visste inte vad jag skulle ta mig till.
Medans jag bara stod där och frös, började den dra sig upp, och ner igen i tråden från taket.
Jag ville bara gå där ifrån, men samtidigt skulle jag inte kunna gå in i köket i afton för att äta middag till exempel, för då skulle jag inte veta vart den var!
Eftersom jag var/är ensam hemma var det upp till mig att ta itu med det.
Jag tog kökshandduken, vek den några gånger och la ett papper i mellan. När den hängde där i luften, gick jag dit, darrande och med stor lust att gråta, smällde jag igen, sprang ut på bron och pressade så hårt jag kunde. Sen lämnade jag handduken och allt ute på bron och gick in.
Hmm. Jag borde kanske ha låst dörren också..? =P  Nä, det skulle vara överdrivet.
Det jobbigaste är nu, att det kryper överallt på min kropp, och än har jag inte ätit någon frukost, men jag kände att jag ville lugna ner mig lite innan jag börjar käka. Annars kommer jag att inilla mig att det är spindlar i maten också.
Jag kikade in på netdoktor.se, där stod det om fobier, och vilka symtom man kan ha om man har en fobi.
"Symtomen kan delas upp i fysiologiska, beteendemässiga, tankemässiga och känslomässiga:
  • Fysiologiska: ökad puls, svett, darrningar, ökad andning, spändhet, illamående, andnöd osv.
  • Beteendemässiga: ex. undvika eller dra sig undan (fly) från det obehagliga
  • Tankemässiga: "Jag dör" "Spindeln kommer att hoppa på mig" "Jag kommer att ramla" osv
  • Känslomässiga: ex. rädsla, pinsamhet och ilska
Dom understrukan stämmer in bra på mig. Så, lider jag av spindelfobi? Ja, jag tror det, kanske av lite svagare varriant, för jag har läst om dom som har det ännu värre än jag.

Nu ska jag äta någonting.
Ha en bra dag!

Kommentarer
Postat av: Josef

kul att du skaffat blogg!

och jag vet PRECIS vad du menar. Lägg till panik och ångest också.. Kom just hem till jkpg från sthlm, vart borta 13 dagar. Nu är jag klar med en noggrann inspektion efter spindlar. Ingen hittat, några trådar jag inte sett förr dock :S och några myror, en mygga och nån konstig mikroskopisk grej. Det är lugnt, bara slå hål på. Men spindlar... Fy.

2008-04-14 @ 18:44:15
URL: http://blogg.helig.se

Kommentera tack!:

Heter du nåt eller?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Något att tillägga?:

Trackback
RSS 2.0