Namnen som får oss att höja rösten

Idag till lunch serverades det sånna där platta, runda, tunna mjölgrejer.
Jag tror ni alla vet vad jag menar.
Men... Vad heter det?

Den frågan blev jag ställd av en elev, som mest troligt ville ha stöd för att hans namn på maträtten var rätt.
Dock gav jag inte det svar han ville ha, och det startade i sin tur en hetsig diskussion bland dom andra eleverna i matsalen och honom.
Kära nån - tänkte jag! Vi bor ju alla i norrland! Visst är vi väll ändå eniga om att det heter Plättar och inte pannkaka?!

Jag vet att detta är en uttjatad fråga, men ack så underhållande ibland!
Det är inte många maträtter som får så många människor att höja rösten vid en diskussion om dess namn.
Idag höjdes rösterna... Jag hade dock själv redan gett mitt svar med tillhörande förklaring, så istället slog jag mig ner på min stol och begrundade elevernas förklaringar och högljudda försök att övervinna den förvirrade norrlänning som påstod att det hette pannkaka och inte plättar.

Ibland gillar jag verkligen eleverna. Speciellt när dom får mig att le och skratta högt!
Idag skrattade jag högt!

     

         Pannkaka/                    Plättar                      Miniplättar
      Ugnspannkaka/
      Tjockpannkaka


Kommentarer
Postat av: Bror

PLÄTTAR!

2009-12-16 @ 17:27:53
Postat av: Anonym

Du har helt fel med bilderna!

Bild 1 Ugnspannkaka

2 Pannkaka

3 Plättar

/ blocket

2009-12-16 @ 17:29:12
Postat av: Rebecka

Helt rätt Martina & Peter!! Plättar!! :)

2009-12-16 @ 22:07:09
Postat av: Edvin

Amen på det syster!



Alla norrlänningar som tycker annorlunda borde utvisas till skåne...

2009-12-17 @ 08:40:35
URL: http://nergfol.blogg.se/
Postat av: Linnéa

Småplättar.. inte mini!

2009-12-17 @ 19:41:38
URL: http://nollniotio.blogg.se/
Postat av: Jonna

så sant!!

2009-12-18 @ 00:28:56
Postat av: Anonym

Varför ska jag ensam ha annan åsikt:(

/blocket

2009-12-18 @ 23:06:36

Kommentera tack!:

Heter du nåt eller?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Något att tillägga?:

Trackback
RSS 2.0