Förra helgen m.m.

För det första ska jag börja med att berätta att huvudvärken jag gått med i 2 veckor nu är borta! Halleluja!
För det andra kan jag berätta att jag redan nu har fått helg! Halleluja!
Jag flyttade nämligen mitt pass från fredagen till i måndags, eftersom det då var tänkt att jag skulle jobba tillsammans med den andra tjejen som jobbar på måndagar. Detta för att lära känna varran och för att gå igenom rutiner m.m. utifall att jag någon gång skulle bli sjuk en längre tid och hon måste sköta allt det andra som jag i vanliga fall gör. Dock låg hon i halsfluss i måndags... Men jag är glad ändå att jag fick byta dag. Tidig helg gör inte mig någonting!
Jag är i alla fall sjukt nöjd över min insats denna vecka! Skolan är i stort sett städad från topp till tå, och alla fönster är putsade! Det var en stolt Martina som idag lämnade sitt jobb.

Nu var det ju ett tag sedan jag skrev sist.
Det var före förra helgen... Och förra helgen var jag ju i östersund, så jag tänkte berätta lite om den resan nu. Kanske bjussa på lite bilder också.

Fredag
   Vi kom oss iväg där vid halv 4, 4 tiden nån gång. Det var 4 bilar som då brummade iväg mot första stopp - frasses i Lycksele. När maten var i magen, och alla tillbaka i bilarna, drog jag och brorsan igån Hot shots 1 på min dator för att fördriva tiden.
Efter några timmar och några fler stopp så var vi äntligen framme. Vi bodde nästan högst upp på Frösön i ett typ av vandrarhem. Fort delades sovplatserna upp och inte jättelångt efter ankomst så sov dom flesta.

 1  2  3  4
1:
John som spexar   2: Häng i vardagsrummet   3: Kvällsfika i köket   4: Undrar hur dom tänkt att man ska sova på den sängen...

Lördag
   Vi steg alla upp och gjorde oss klara för kalaset.
Jag och några till från släktskaran begav oss dock in på stan en stund innan kalasets början kl. 12.00. Kusinerna John och Ken skulle ha sig ett par nya skor var.
Kalaset ägde rum på EFS i Ö-sund, där min farbror också jobbar som präst.
Från kl. 12 fick vem som helst komma och delata. Det var knytis, så alla hade med sig någonting i mat väg eller fikaväg. Det var minsann inga dåliga bord som dukades upp! Det byttes hela tiden ut till nya maträtter, till nya kakor eller tårtor. Och mätt blev man, det vill jag lova!
Innan kalaset deltog även jag i köksgörat. Iklädd förkläde lärde jag mig föra kantarellsås! Den smakade jag dock inte på...
   Baksidan med öppet hus-kalas på ny ort är att man inte riktigt vet vad man ska hitta på, man känner ju inte någon där osv. Men, ett bekant ansikte möttes jag av i alla fall! En vän till Peter Rosendahl som jag träffade under min luleåtid. Det var trevligt! Det visade sig att han spelade i samma orkester som min farbror, vilken också skulle ha konsert denna eftermiddag. Efteråt presenterade jag mig, och han kände igen mig. Det var trevligt! Sen kanske det berodde på att Peter sms:at honom och sagt att jag var på samma kalas... Hur som haver...
Efter konserten var det dax för våran present till farbror Bertil. En acustisk elgitarr.
   När ännu en tid gått, smet jag och brorsan ut. Vi tog bilen och körde en sväng med målet - Termosen. En hög byggnad med en restaurang längst upp som har utsikt över hela Östersund.
När vi så återvände fördrevs tiden med att kolla på kort i min mobil och att fika lite till. 
Kl. 19.30 var det så dax för min farbrors önskade förbön och lovsångsmöte. Ett riktigt bra möte minsann!
Lovsångsteamet besod av ett gäng hejjiga gubbar som var grymt duktiga!
Efteråt blev det skönt häng med snacks och sånt.
Först när festen var slut kände jag av mina ömma fötter. Tur att det tog så lång tid i alla fall... En hel dag i klackat brukar ju annars inte vara så jätteskönt.

 1  2  3  4
1: Farbror och pappa i köket   2: Jag gör kantarellsås   3: Matbordet, dock med väldigt lite grejer på...  
4: fikabordet, dock med väldigt lite grejer på...
 5  6  7  8
5:
Orkestern   6: Presentöppning   7: Provspelning   8: Kusin och jag
 9  10  11  12
9: Termosen   10: Från toppen   11: Jag och utsikten från toppen   12: Farbror som är sovande "barnvakt"
  

Söndag
   När huset var städat, begav vi oss hem till min farbror och hans familj. Där skulle vi bli bjudna på pepparsås som nån typ av brunch. Gott var det!
Sedan begav sig dom flesta från gänget iväg till östersunds äventyrsbad. Jag var själv sååå nära på att följa med, men i sista stund ändrade jag mig för jag insåg att jag inte skulle njuta av det med den huvudvärk jag hade. 
Jag hängde istället kvar hos mina kusiner, där vi satt vid matbordet och fikade, pratade och hade det mysigt vid den brinnande brasan i desar mysiga kamin.  
   Klockan var kring halv 4 när det så var dax att bege sig hemåt igen.
Många timmar senare, nån film och lite mat, så var vi äntligen hemma igen!
Då var det bara att lägga sig. Det skulle ju komma ytterligare en dag.

 Huset vi bodde i.

Ja, som jag skrev så har jag städat hela veckan. På jobbet alltså, fast igår städade jag här hemma också. Jag var ju tvungen att passa på medan jag inte hade ont i huvet, ifall att det skulle vara något tillfälligt.
Jo, i måndags blev jag också bjuden hem till min kära syster på middag! Mumsig lax! Sen blev det bara skönt häng, och övernattning där.

Det blev ett långt inlägg, men det var rätt längesedan på denna blogg, så det gör inget...
Nu ska jag hitta mig någonting att äta till middag.
Ha en fantastisk kväll gott folk!


Kommentarer
Postat av: Linnéa

Lät som en trevlig semetser:)

2009-10-29 @ 19:16:47
URL: http://nollniotio.blogg.se/

Kommentera tack!:

Heter du nåt eller?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Något att tillägga?:

Trackback
RSS 2.0