Livräddning på Coop

Igår var jag och mamma på Coop. Vi hade passerat barnkläderna, frukthörnan, mejerikylen och var på väg ner mot kassorna.
7 meter framför oss i gången skriker någon till! Vi tittar dit och ser en man flyga baklänges till marken. Mamma sliter i min arm och säger högt mitt namn! Plötsligt var vi framme vid mannen som låg på golvet med rejäla kramper, och som redan var totalt blågrå i aksiktet! Sekunden innan vi kom fram hann flera andra också komma fram. Dom hade redan börjat ringa 112, stoppat i honom socker (mannen hade diabetes och hade mest troligt för lågt blodsocker, enligt frun som fanns på platsen) och kollat om han ens andades. Ett tag såg bröstkorgen väldigt stilla ut, och för mig blev det väldigt jobbigt! Jag har ju just gått HLR-utbildning, men det blev helt blankt i mitt huvud!
Som tur var visade det sig att mannen som kollade pulsen och andningen på honom var en tidigare ambulaspersonal, och dom 3 kvinnorna som satt på sidan och assisterdade, alla var undersköterskor/sjuksköterskor. Väktaren på coop kom dit med en andningsmask, en av kvinnorna gjorde några kompressioner och det lugnade ner sig.
Dom gjorde ett rikgtigt bra jobb i väntan på ambulans! Krampen släppte, mannen andades igen och han blev lagd i stabilt sidoläge.

När jag och mamma gick från patsen slog det mig.
Det var som sagt 3 vårdpersonal (4 med mig) och en ambulansförare framme hos mannen inom loppet av 5 sekunder! Kan det vara så att just dom skulle befinna sig inom det lilla område runt mannen som föll?
Det tror jag!



Kommentarer
Postat av: miriam

vilken dag du fick vara med om verkligen!



änglavakt. det enda jag kan säga

2011-01-29 @ 18:09:37

Kommentera tack!:

Heter du nåt eller?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Något att tillägga?:

Trackback
RSS 2.0